ParsX.com
پذیرش پروژه از دانشجویی ... تا سازمانی 09376225339
 
   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages  |  FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups Log inLog in   RegisterRegister 

توپولوژي شبكه هاي بي سيم - بخش اول(Networking Wireless)

 
Post new topic   Reply to topic    ParsX.com Forum Index -> شبكه هاي كامپيوتري
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Iman
بابا اينكاره


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 474
Location: Tehran

PostPosted: Sat Dec 04, 2004 2:33 pm    Post subject: توپولوژي شبكه هاي بي سيم - بخش اول(Networking Wireless) Reply with quote

شبكه چيست و چرا به شبكه نياز داريم؟

شبكه عبارت است از ارتباط يكپارچه كامپيوترها و پرينترها و فكسها ، مودمها، سرورها و بعضا تلفنها، و شايد بتوان آنرا به نوعي زنجيره ارتباطي شما با تهيه كنندگان و شركا و مشتريها تشبيه نمود. شبكه سبب ارتباط تجهيزات IT با يكديگر، ارتباط كاري شما با اينترنت و حتي خدماتي چون كنفرانس از راه دور و انتقال سريع فايلهاي گرافيكي و ويدئوي ميگردد.

كه به طور كلي شبكه ميتواند يا با سيم كشي و يا بدون سيم از طريق ارتباطات راديويي تشكيل گردد. و ما براي تبادل اطلاعات هر چه بيشتر و باقي ماندن در محيط هاي تجاري رقابتي امروز نيازمند شبكه‌اي كارآمد تر ميباشيم، كه ما در اينجا به بحث و بررسي شبكه‌هاي بي‌سيم و انواع تكنولوژي آن ميپردازيم.

عملكرد كلي شبكه‌هاي بي‌ سيم:

اين تكنولوژي سرعت بالا و امنيت را در بر دارد . و بدليل بهره بري از تكنيك امواج ماهواره ايي الكترومغناطيسي (راديويي و مادون قرمز) توان عملياتي شبكه ايي بالايي دارد . و در حال حاضر در اكثر موارد نظيرشركتها و بيمارستانها مورد استفاده قرار ميگيرد.

امواج راديويي هر كدام رنج خاصي را به كاربرارائه ميدهند تا بتواند در آن محدوده در سيستمهاي بي‌سيم به گردش در آيد. براي امواج RF بايد از دولت اجازه گرفته شودو كاربر با داشتن License در پهناي باند مورد نظر ميتواند يك شبكه كامل بدون سيم را تشكيل دهد. ايجاد شبكه هاي بي سيم در پهناي باند مورد نظر بر اساس يك سري از تكنولوژيهاي خاص صورت ميگيرد.

تكنولوژيهاي مطرح عبارتند از :
1- FHSS
2- DSSS
3- NARROW BAND
4- IR

1) FHSS: FREQUANCY HOPPING SPREAD SPECTRUM
بطور كلي براي ارتباطات نظامي طراحي شده است . FHSS سيگنالهاي داده ديجيتال را به چندين فركانس گسسته در بازه زماني 4 .2 گيگاهرتز تبديل ميكند . در اين تكنيك FHSS از يك باند باريك بنام باند حامل، بگونه ايي استفاده ميشود كه، بازه فركانس ارسالي با يك الگوي مشخص براي گيرنده و فرستنده در حال تغييراست . دنباله هاي متفاوتي ميتوان روي يك شبكه محلي بي سيم راه اندازي كرد بنابراين بين شبكه هاي محلي بي‌سيم فرعي تداخلي پيش نميايد.
در اين تكنيك نرخ انتقال داده 3 مگابيت ميباشد و تا رنج 100 فوت را حمايت ميكند.

2 )DSSS : DIRECT SEQUANCE SPREAD APECTRUM
DSSS سيگنالهاي داده ديجيتال را به سه فركانس مختلف در باند 4 .2 تقسيم ميكند در اين تكنيك يك الگوي مشخص از بينها براي هر بيت ارسالي از اطلاعات ساخته ميشود. (تكنيك XOR ( اين الگو چيپ ناميده ميشود و هر چه طول چيپ بيشتر باشد احتمال دستيابي به اطلاعات كمترو امنيت بيشتر ميشود. (البته به پهناي باند بيشتري نياز است ). نرخ انتقال اطلاعات به اندازه 11 مگابيت ميباشد و بيشتر براي سرعتهاي بالاو مسافتهاي طولاني بكار ميرود.

3) NARROW BAND :
در اين تكنولوژي اطلاعات در يك فركانس راديويي خاص ارسال و دريافت ميگردند در اين مورد از باريكترين باند فركانس موجود استفاده ميكنند.و با انتخاب باريك ترين باند فركانس از پديد آمدن نويز هم جلوگيري ميشود.
اين تكنولوژي از نظر كاربرد محدوديتهاي زيادي دارد زيرا براي هر باند نياز به اجازه FCC داريم . و هزينه زيادي هم در بر خواهد داشت .

4) INFERA RED:
اين تكنولوژي از نور براي انتقال اطلاعات استفاه ميكند و سرعتي معادل 100 مگابيت و يا بالاتر دارد . امنيت در اين سيستمها بسيار بالا است . قدرت كم و هزينه كم اين تكنولوژي باعث شده است تا انها رنج كمي را حمايت كنند ولي تا فواصل چندين مايل را حمايت ميكند. اگر چه عواملي مانند هواي سرد و احتاج به ديد مستقيم از عملكرد صحيح سيستم جلوگيري ميكند.

توپولوژيهاي شبكه بي سيم :
در استاندارد تعيين شبكه براي WLAN از دو روش براي ساختن شبكه استفاده ميكنند.

1- روش ad-hoc يا (Independent basic service set)
2- روش Infra Structure يا (Basic Service Set)

A- توپولوژي AD- HOC :
كامپيوترها به شكل mesh به همديگر متصل ميشوند. و اين شبكه ها از هيچ شكل خاصي تبعيت نميكنند. و هيچ نقطه ثابتي به عنوان مرجع وجود ندارد .در اين شبكه هر node قابليت برقراري ارتباط با ساير نودها را دارا ميباشد.

توپولوژي هوك ممكن است داراي مسيرهاي يكطرفه باشد در حاليكه در شبكه هاي ثابت مسيرها اغلب دو طرفه هستند. و اين در طراحي پروتكل مسئله مهمي ميباشد.

گره ها به عنوان مسيرياب هاي كامل و محض

درشكل بالا گره A اجازه نمي دهد كه داده ها يا اطلاعات مستقيماً به گره D فرستاده شوند. هرچند چون تمام گره ها مسير ياب هستند A پاكت هاي داده اي اش را به B مي فرستد و B آن را به C و بالاخره C آن را به D مي فرستد. بنابراين اگر چهD مستقيما به A دسترسي ندارد اما از طريق گره هاي مياني كه همان مسير يابهاي ما ميباشند به A مي رسد، ، شبكه بالا به صورت Multihop ميباشد . Bluetooth يك نمونه از شبكه‌هاي adhoc است كه به صورت Singlehop فعاليت مينمايد.

شبكه هاي ad-hoc به صورت ديناميكي مشكل ايجاد تحرك در شبكه‌ها رامطرح نموده اند و ديگر نيازي به ترمينالها در اين شبكه ها نداريم .

مسير شبكه مش adhoc

مسيرياب مي توانست همچنين يك ايستگاه اصلي ومركزي 11/802 باشد(مسيرياب بي سيم)، اين تصوير نشان دهنده مش احتمالي بكار رفته با استفاده از 11/ 802 مي باشد.اين مسيرياب در خارج از دسترس لپ تاپ فرمز يا سبز است.بنابراين لپ تاپ سبز از آبي بعنوان يك هوپ ميانجي براي رسيدن به مسيرياب پايه استفاده ميكند.همينطور لپ تاپ قرمزاز رنگ سبزيا آبي به عنوان هوپ هاي ميانچي براي رسيدن به مسير ياب استفاده مي كنند.

دو دسته پروتكل براي اين نوع شبكه ها موجود ميباشد :

1- Table driven routing protocol
2- Source initiated on – Demand routing protocol

1- Table driven routing protocol
در پروتوكلهاي مسير يابي table driven ترمينالها و مسيريابها يك جدول مسيريابي از همه شبكه ميسازند از اين رو اين دسته پروتكلها شباهت زيادي با پروتكلهاي مسير يابي شبكه هاي ثابت دارند . پروتكلهاي DSDV و WRP و STAR از دسته پروتكلهاي table driven ميباشند.

DSDV: destination sequeneed distance vector
WRP : wireless routing protocol
STAR : source tree adaptive routing
1) پروتكل DSDV اطلاعات جديد مسير يابي را به طور متناوب به نودهاي موجود در شبكه ميرساند.
2) پروتكل WRP 4 جدول به نودهايش اختصاص ميدهد كه هر كدام از جداول اطلاعاتي نظير مسافت نودها، جدول هزينه اتصالات به نودهاي مجاور ، ليست پيامهايي كه مجددا بايد ارسال شوند و جدول مسير يابي يراي اينكه نود مورد نظر به مقصدش برسد.
3) در پروتكل STAR ترافيك اتصالات به دليل تشكيل شدن مسيرهاي غير بهينه كاهش يافته است و استفاده بهتري از پهناي باند ميكند.كه به دو صورت مسير يابي بهينه با كوتاهترين مسير (ORA) و با كم ترين هزينه (LORA) پياده‌سازي ميشود.

2- Source initiated on – Demand routing protocol
اين دسته از پروتوكلها را بر مبناي طلب درخواست مبدا بنا نهاده اند. كه از انواع پروتكلهاي اين دسته ميتوان پروتكلهاي زير را نام برد :
1- AODV : Ad Hoc On Demond Distance Routing
2- D S R : Dynamic Source Routing
3- TORA : Teporally Orderd Routing Algorithm
4- A B R :Associativety Based Routing
1) در پروتكل AODV قبل از ارسال بسته به جدول مسير يابيش رجوع ميكند در صورتيكه جدولش عضوي براي آن مقصد در نظر نگرفته باشد نود با فرستادن پيغام درخواست به نودهاي مجاورش به كشف مسير ميپردازد.
2) در DSR جدول از قبل تهيه شده است و فقط به همان مسيرهايي كه برايش مشخص شده است ميتواند دسترسي داشته باشد. اين پروتكل از مسيريابي مبدا استفاده ميكند.
3) TORA يك پروتكل مسيريابي توزيعي توسط مبدا ميباشد كه اطلاعات كنترلي را محدود ميكند.
4) ABR ميزان پايداري اتصالات در مسير را محاسبه ميكند.

پس بطور كلي دو دسته پروتكل در توپولوژي ad hocبيان ميشود . يكي آن دسته كه بر مبناي جدول مسيريابي كار ميكنند ودوم دسته پروتكلهاي مبتني برتقاضاي مسير كه در دسته اول جدول مسيريابي، اطلاعاتي را از همه شبكه نگه ميدارد ولي در دسته دوم فقط مسيرهاي مورد نياز نگهداري ميشوند.در حاليكه در پروتكلهاي مبتني بر تقاضاي مسير فقط مسيرهاي مورد نياز نگهداري ميشود.

لايه هاي IEEE 802.11 :

اين استاندارد در دو لايه Physical , Mac تعريف ميشود كه در لايه فيزيكال تبادل اطلاعات بين نودها انجام ميشود و اين لايه از تكنولوژي هاي DSSS و FHSS و با IR ( امواج مادون قرمز) ميتواند استفاده كند.
لايه Mac مجموعه ايي از پروتكلها ميباشد كه اين لايه امكانات مورد نياز براي برقراري ارتباط با رسانه هاي مختلف اشتراكي را فراهم ميكند.


در استفاده از شبكه هاي بي سيم تكنولوژيهاي زير بكار برده ميشود.
1) NARROW BAND
2) SPREAD SPECTRUM
3 )FHSS
4 )DSSS
5 )IR (INFRA RED)

ديگر استانداردهاي شبكه بي سيم :
1- IEEE 802.11A
2 - IEEE802.11 B
ميباشند كه از 802.11 مشتق شده اند.



منتظر بخش دوم باشيد... Arrow
Back to top
vahid
بي تو هرگز


Joined: 26 Nov 2004
Posts: 3067
Location: Tehran

PostPosted: Sat Dec 04, 2004 7:45 pm    Post subject: Reply with quote

مامانمينااااااااا !
من ميخواستم مقاله هاي قبلي سايت رو بزارم اينجاااااااااا
اما ايمان ديگه روم نميشه اونا رو بزنم .
خدايي تركوندييي !
اجازه داريم سوال بپرسيم ؟ راجع به اين چيزها ؟
Back to top
arash
مدير بخش سي
مدير بخش سي


Joined: 27 Nov 2004
Posts: 1232
Location: www.parsx.com

PostPosted: Sat Dec 04, 2004 9:07 pm    Post subject: Reply with quote

فقط مي تونم بگم آفرين !!!
Back to top
Iman
بابا اينكاره


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 474
Location: Tehran

PostPosted: Sat Dec 04, 2004 11:10 pm    Post subject: Reply with quote

سلام بچه ها...شرمنده نكنيد ترو خدا...خواهش مي كنم...سوالم بپرسيد در حد توانايي و دانسته هام جواب مي دم.
موفق باشيد.
Back to top
vahid
بي تو هرگز


Joined: 26 Nov 2004
Posts: 3067
Location: Tehran

PostPosted: Sun Dec 05, 2004 12:18 am    Post subject: Reply with quote

اين امواج RF مگه چي هستند كه دولت بايد اجازه بده ؟ احتمال داره مثلا با امواج راديو و اينجور چيز ها قاطي بشند ؟
Back to top
Iman
بابا اينكاره


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 474
Location: Tehran

PostPosted: Sun Dec 05, 2004 9:22 pm    Post subject: Reply with quote

سلام وحيد جان...در رابطه با سوالي كه پرسيدي بايد بگم كه امواج RF يا Radio Frequency بخش مهمي از طيف تابشي امواج الکترومغناطيسي را مي‌پوشاند که از KHZ 9، کمترين فرکانس تخصيص داده شده جهت ارتباطات بي‌سيم (که در رنج شنوايي انسان نيز مي‌باشد)، تا چندين گيگاهرتز مي‌باشد. در KHZ 9 طول موج فضاي آزاد تقريباً km 33 است و در بالاترين فرکانس‌هاي راديويي، طول موج الکترومغناطيسي در حدود mm 1 اندازه‌گيري مي‌شود.

انواع بسياري از وسايل‌ بي‌سيم از ميدان‌هاي RF استفاده مي‌کنند كه از آن جمله مي توان به بي‌سيم هاي پليس، ايستگاه‌هاي پخش راديو و تلويزيون، سيستم‌هاي مخابرات ماهواره‌اي و .... اشاره كرد.
براي همين مثلا براي استفاده از شبكه هاي بي سيم بين دو ساختمان بايد فركانس اون توي رنجي تنظيم بشه كه در امور ديگه اختلال وارد نكنه..فركانساشم در زير واسه اطلاعات بيشتر مي توني يه نگاه بندازي... Cool

Back to top
vahid
بي تو هرگز


Joined: 26 Nov 2004
Posts: 3067
Location: Tehran

PostPosted: Sun Dec 05, 2004 10:08 pm    Post subject: Reply with quote

خيلي جالب بود . دستت درد نكنه ايمان جون از جوابت ...
Back to top
Iman
بابا اينكاره


Joined: 30 Nov 2004
Posts: 474
Location: Tehran

PostPosted: Mon Dec 06, 2004 9:52 am    Post subject: Reply with quote

4كرتيـم
Back to top
romisa
مهمون يكي دو روزه


Joined: 24 Feb 2008
Posts: 1

PostPosted: Sun Feb 24, 2008 3:45 pm    Post subject: Reply with quote

سلام .من بهاطلاعات بیشتریدرموردالگوریتم های مسیریابی شبکه ad hoc نیاز دارم .کسی می تونه کمکم کنه؟
Back to top
vahid
بي تو هرگز


Joined: 26 Nov 2004
Posts: 3067
Location: Tehran

PostPosted: Thu Feb 28, 2008 9:33 am    Post subject: Reply with quote

romisa wrote:
سلام .من بهاطلاعات بیشتریدرموردالگوریتم های مسیریابی شبکه ad hoc نیاز دارم .کسی می تونه کمکم کنه؟

پیشنهاد می کنم به این سایت بری . www.persiannetworks.com
Back to top
fiona
مهمون يكي دو روزه


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 1

PostPosted: Mon Oct 05, 2009 11:33 am    Post subject: Reply with quote

میشه لطفا در مورد مسیریابی در شبکه های بیسیم مش هم مطلبی ارائه دهید.
با تشکر
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    ParsX.com Forum Index -> شبكه هاي كامپيوتري All times are GMT + 3.5 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum