ParsX.com
پذیرش پروژه از دانشجویی ... تا سازمانی 09376225339
 
   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages  |  FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups Log inLog in   RegisterRegister 

ایده
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    ParsX.com Forum Index -> ويژوال بيسيك .NET
View previous topic :: View next topic  
Author Message
sajadkk
مهمون يكي دو روزه


Joined: 11 Jul 2005
Posts: 18

PostPosted: Sun Aug 07, 2005 7:33 pm    Post subject: Reply with quote

Embarassed چشم.
خواستم تو سایت صرفه جویی کنم
تو پست جدیدی نوشتم.
.s.k
Back to top
SAJAD_MIRZA
مهمون يكي دو روزه


Joined: 20 Dec 2005
Posts: 21

PostPosted: Wed Dec 21, 2005 2:35 pm    Post subject: Reply with quote

سلام
به قول این آقا امیر من یکم فضایی فکر میکنم. یه ایده جالب دارم اگه باهاش حال نکردید به چشم حذفش میکنم . و اما ایده:

من چند وقتیه دارم در مورد هوش مصنوعی فکر میکنم و به یه نتایجی هم رسیدم . به نظر من تنها راهکار برای هوش مصنوعی ساختن اینه که یه برنامه ای طراحی کنیم که در مرحله اول قابلیت یاد گیری داشته باشه .
ببینید مثلا ما وقتی یک برنامه دفتر تلفن مینویسیم اصلا کار مفیدی انجام نمیده تا زمانی که با حوصله تمام اسامی شماره ها و آدرسها را تو بانک اطلاعاتی اون برنامه وارد کنیم. با این کار ما به برنامه خودمون چیزهایی یاد دادیم ولی چون الگوریتم برنامه این بوده که برنامه اطلاعات را طوطی وار بگیره و زمانی که اطلاعات فراخوانی شدند اونها رو بدون پردازش وکاملا طوطی وار نمایش بده از هوش مصنوعی خبری نیست و برنامه فقط مثل یه خافظه سرد و بی روح عمل میکنه .
فکر کنم متوجه شدید چی میخوام بگم. ما باید یه الگوریتمی به کار ببریم که وقتی داره با کاربر محاوره میکنه بتونه اطلاعات جدید رو شناسایی کنه و اونها رو به صورت پویا و غیر طوطی وار پردازش کنه . اگه با برنامه های هوش مصنوعی موجود محاوره کرده باشید حتما دیدید که اگه چیز غیر قابل فهمی به برنامه بگیم یعنی براش تایپ کنیم پیامی مبنی بر متوجه نشدن منظور ما برامون ارسال میکنه مثلا "این یعنی چه" یا "متاسفم اصلا نفهمیدم چی گفتی" یا یه چیز تو این مایه ها ولی نکته ظریف اینجاست که اگه هزار بار دیگه هم اون عبارت را بهش بگی عکس العملش تفاوت نمیکنه آخه حرف مرد یکیه!!!! ما باید این عیب را برطرف کنیم و امکان یادگیری رو در هوش مصنوعی خودمون بگنجونیم .
مطمئن باشید این کار غیر ممکن نیست اگه همه باهم براش تلاش کنیم.
منتظر نظراتتون میمونم
با تشکر سجاد مریخی
Back to top
vahid
بي تو هرگز


Joined: 26 Nov 2004
Posts: 3067
Location: Tehran

PostPosted: Wed Dec 21, 2005 6:29 pm    Post subject: Reply with quote

من فكر كنم بايد قابليت يادگيري داشته باشه . اينكه جريانش چي هست رو اصلا نميدونم اما خيلي دوست دارم بدونم ...
Back to top
SAJAD_MIRZA
مهمون يكي دو روزه


Joined: 20 Dec 2005
Posts: 21

PostPosted: Fri Dec 23, 2005 2:09 pm    Post subject: Reply with quote

سلام

برنامه باید قابلیت یادگیری داشته باشه به این معنا نیست که مثل یه آدم بتون فکر کنه و مطالبی را که بلده به کار ببنده و خلاق باشه. شاید اگه با جدیت روی این برنامه کار کنیم یه روزی همه یا بخشی از این توانایی ها رو در اون قرار بدیم ولی فعلا این خبرا نیست.این رو هرگز فراموش نکنید که راه هرقدرهم طولانی باشه باید قدم قدم اون رو پیمود و هر گامی که برداریم یه قدم به هدف نزدیک شدیم. پس گامهای اول:

برنامه های هوش مصنوعی مرسوم یک یا چند بانک اطلاعاتی دارند که در اون بیشتر محاواراتی که ممکنه با برنامه صورت بگیره پیش بینی شده و در اون فایلها گنجونده شده و برای هرکدوم یک یا چندتا جواب پیش بینی شده مثلا برای کلمه " سلام" جوابهایی نظیر"سلام" و "سلام علیکم" و "سلام خوبی عزیزم" پیش بینی شده که فقط یکی از این جوابها در صورتی که کاربر عبارت "سلام" رو تایپ کنه بهش نشون داده میشه. نحوه انتخاب یک جواب از بین چندتا به صورت ترتیبی یا تصادفی میباشه مثلا اگه ترتیبی باشه برای اولین "سلام" عبارت "سلام" برای دومین بار "سلام علیکم" و... نمایش داده میشوند. نحوه عمل به این شکل هست که وقتی یک عبارت به برنامه ارسال میشه با یک یک حالات پیش بینی شده مقایسه میشه و اگه اون عبارت یافت شد جواب مرتبط برای کاربر نمایش داده میشه در غیر اینصورت برنامه عدم درک خودشو بیان میکنه. مثلا میگه " این که گفتی یعنی چه؟" واین سوال خیلی بی ربط پرسیده میشه چون اصلا جوابی که کاربر میده برای برنامه مهم نیست.
ما میخوایم الگوریتم فوق را یکم هوشمندتر کنیم. از این به بعد برنامه مودب تر میشه و اگه سوالی بپرسه جواب براش مهمه. فرضا به برنامه میگیم "مخلص" اون میگه" این که گفتی یعنی چه؟" ما میگیم "یعنی چاکرتونیم قربان" حالا برنامه یه رکورد به بانک اطلاعاتی اضافه میکنه و برای عبارت "مخلص" جواب "یعنی چاکرتونیم قربان" را قرار میده واز این به بعد برای "مخلص" جواب داره که به ما بده.

"برنامه داره چیز یاد میگیره باورتون میشه به همین راحتی باشه"

خوبه ولی کامل نیست هنوز از پردازش خبری نسیت وبرنامه هنوزطوطی وار عمل میکنه. راه چاره اینه که برنامه رو از نفهمی در بیاریم و "یعنی چاکرتونیم قربان" یا امثال اینو پردازش کنیم به این شکل که "یعنی" اول جمله مثل راهنماهای کامپایلر در برنامه نویسی تفسیر بشه طوری که ذاتا جزء جمله تلقی نشه ولی بود و نبودش یکسان نباشه. تا حالا بانکهای اطلاعاتی ما دو فیلد بیشتر نداشتند:
1- فیلد عبارتی که کاربر به برنامه میفرستد
2- فیلد عبارتی که برنامه در جواب عبارت میگوید
برای باهوش تر کردن برنامه لازمه که این فیلدها رو توصعه بدیم مثلا فیلد جواب فیلد معنی فیلد کاربرد فیلد نوع و... مثلا برای کلمه "اره" داریم:
جواب: چی رو میخواهی ببری
معنی: اره وسیله ایست برای بریدن چوب و آهن
کاربرد: در نجاری و صنایع فلزی کاربرد دارد
انوع : اره دستی_بادست کارمیکند.اره برقی_با برق کار میکند
پس برای کلمه "مخلص" اگر بگوییم"یعنی چاکرتونیم قربان" عبارت "چاکرتونیم قربان" در فیلد معنی قرار میگیرد و اگر بگوییم "کاربرد عرض ارادت به دیگران"
عبارت "عرض ارادت به دیگران" در فیلد کاربرد قرار میگیرد. تا اینجا تقریبا برنامه خوب یاد میگیرد.
برای ما انسانها معمولا استفاده از آموخته ها به مراتب مشکل تر از یادگرفتن است ببینیم برای این برنامه چطور میتوان بیشترین استفاده از آموخته هایش نمود؟
شاید متوجه شده باشید که با این تغییرات در برنامه روش قبلی بازیابی دیگرموثر نیست باید دنبال یک روش جدید باشیم که برنامه تا حدی منظور ما رو از به کار بردن یه عبارت تجزیه و تحلیل کنه برای روشن شدن موضوع تصور کنید ما یه باربه برنامه بگیم "اره چیه" و بار دیگه بگیم "اره چه کاربردی داره" مطمئن باشید جواب این دو سوال متفاوته در سوال اول چیه به برنامه میفهمونه که باید دنبال فیلد معنی برای عبارت اره باشه ودر دومی فیلد کاربرد اره مورد جستجو قرار میگیره. حالا تصور کنید که به برنامه بگیم "چه جوری میتونیم چوب را ببریم" اگه شما جای برنامه بودید چیکار میکردید؟

لطف کنید در این مورد بحث کنید تا به نتیجه دلخواه برسیم . انشاءالله

راستی اگه استقبالتون از این مطالب خوب بود قول میدم سورس یه همچین برنامه ای رو براتون بذارم حال کنید.
Back to top
vahid
بي تو هرگز


Joined: 26 Nov 2004
Posts: 3067
Location: Tehran

PostPosted: Fri Dec 23, 2005 7:49 pm    Post subject: Reply with quote

سلام .
فكر كنم يكي دو سال پيش بود يه بتي تو ياهو ساخته بودند كه از اينكارا ميكرد . اسم بت رو يادم نمياد اما فكر كنم تو اسمش شيراز داشت .
در هر صورت كارش يه چيزي بود تو همين چيزهايي كه شما گفتيد .
يعني مثل ديكشنري عمل ميكرد . و نسبت به بي ادبي هم واكنش نشون ميداد . احتمالا خودت هم ديديش .
اما من باز هم زياد يه همچين چيزي رو كه هوش باشه قبول ندارم . چون در هر صورت باز هم ميشه همون برنامه هاي هميشگي كه از بانك اطلاعات خارج ميكنند و پس ميدن .
منم منظورم از يادگيري اين نبود كه طرف مثل ادم فكر كنه . فكر كنم يه كم باز بشه بهتر بشه .
Back to top
SAJAD_MIRZA
مهمون يكي دو روزه


Joined: 20 Dec 2005
Posts: 21

PostPosted: Sat Dec 24, 2005 10:54 pm    Post subject: Reply with quote

سلام

ما اگه به فرایند یادگیری و استنتاج خودمون با دقت نگاه کنیم میبینیم که چیزی جز جستجوی آموخته ها و پردازش اونها نیست.عمل یاد گیری درمغز انسان توسط یکسری فرایند شیمیایی صورت میگیره این واکنشها بخاطر جدا شدن یونهای مثبت ومنفی باعث پیدایش یه جریانهای الکتریکی ضعیفی توی رشته های عصبی میشه واین عوامل دست به دست هم میده و عمل یادگیری انجام میشه. البته تاحالا هیچکس نتونسته فرایند مغز رودرک کنه والبته برای کار ما هم نیازی به دونستن دقیق او نیست ولی نکته مهم اینه ذخیره آموخته ها ، بازیابی حافظه،پردازش داده ها سه جزء غیر قابل انکارهوش هستند. همه این موارد در کامپیوتر قابل شبیه سازیه با این تفاوت که حافظه کامپیوتر خیلی سریع تر از ما اطلاعات رو حفظ میکنه اما یه عیب بزرگ اینه که اطلاعات در کامپیوتر معمولا با یه الگوریتم اشتباه بازیابی میشه وهمین یه عامل بازدارنده برای باهوش بودن کامپیوتره. تصور کنید اگه شما میخواستید با یه الگوریتم مثل زیر اسم یکی از دوستانتون که اسمش "یوسف" بود را پیدا کنید چقدر طول میکشید:
1- شروع کن.
2- اسامی رو به ترتیب الفبا مرتب کن.
3- اسم اول را در حافظه فعال کن.
6- اگر اسم فعال اسم مورد نظر هست بروبه9.
7- اسم بعدی رو فعال کن.
8-برو به 6.
9-اسم مورد نظر رابیان کن.
10- پایان.
با این الگوریتم سرعت و دقت کامپیوتر مشخص میشه چون عملا این الگوریتم در کامپیوتر اجرا میشه وخیلی سریع در یک لیست بزرگ به جواب میرسه ولی نکته مهم اینه که اگه ما میتونستیم در یه برنامه با الگوریتم جستجویی که مغز انسان به کار میبره [چه الگوریتمیه نمی دونم] پایگاه داده رو سرچ میکردیم مطمئنا باهوش ترین موجود دنیا رو در اختیار داشتیم.
بدیهی است که بانکهای اطلاعاتی فعلی جوابگوی این نیاز نیست یعنی جدا سازی اطلاعات با ممیز رکورد وتجزیه رکورد به فیلد متد بچه گانه و راه بدرد نخوریه!!!!
راه چاره اینه که پایگاههای داده رو در قدم اول متحول کنیم نه به خاطر سریع شدن یادگیری بلکه برای سرعت در یادآوری. اگه این کار رو انجام بدیم کمی به مغز انسان نزدیک شدیم . خود شما یه مطلب رو با بدبختی حفظ میکنید ولی خیلی راحت یادش میارید. درست برعکس کامپیوتر.
آقا وحیدارسال و دریافت های بانک اطلاعاتی لازمه کار هر برنامه و به خصوص یه هوش مصنوعیه ولی گفته شما هم اشتباه نیست چون همونطور که گفتم روش اشتباهه نه اصل موضوع. البته خیلی خوشحالم که متوجه این موضوع شدید والبته خیلی امیدوار که با هم این مشکل رو حل کنیم.

در مورد اون بتی تو یاهو هم باید بگم متاسفانه من اونو ندیدم ولی چیزی که از حرفاتون فهمیدم اینه که اون هم یه چیزی بوده شبیه برنامه هایی که من در این رابطه دیدم با یه تفاوتهایی در جزئیات.
انتظار داشتم افراد بیشتری ازاین ایده استقبال کنند
با تشکر سجاد
Back to top
SAJAD_MIRZA
مهمون يكي دو روزه


Joined: 20 Dec 2005
Posts: 21

PostPosted: Mon Dec 26, 2005 1:53 pm    Post subject: Reply with quote

سلام

چیکار کنم ادامه میدید یا کلا بیخیال
Back to top
vahid
بي تو هرگز


Joined: 26 Nov 2004
Posts: 3067
Location: Tehran

PostPosted: Mon Dec 26, 2005 8:53 pm    Post subject: Reply with quote

منكه خيلي علاقمندم . اما از محتويات پستهاي بالا نشون ميده يه نفر كافي نيست Laughing
Back to top
SAJAD_MIRZA
مهمون يكي دو روزه


Joined: 20 Dec 2005
Posts: 21

PostPosted: Tue Dec 27, 2005 11:30 am    Post subject: Reply with quote

دقیقا همین طوره هرکسی که علاقه و تخصص داره یا علی
Back to top
Darya 2021
دوست آشناي سايت


Joined: 28 Feb 2006
Posts: 80

PostPosted: Sat Mar 11, 2006 2:41 pm    Post subject: Reply with quote



سلام (گل)

کاشکی من این تالار گفتگو رو زودتر پیدا میکردم Crying or Very sad


مثلا" یه سال پیش ....

نمیدونید اون موقع اگه شما رو زودتر پیدا میکردم کلی از پروژهامو میتونستم انجام بدم Rolling Eyes


ای روزگار ..............





Back to top
vahid
بي تو هرگز


Joined: 26 Nov 2004
Posts: 3067
Location: Tehran

PostPosted: Sun Mar 12, 2006 1:50 pm    Post subject: Reply with quote

هنوزم دير نشده ايشالله براي كارشناسي ...
Back to top
negin
بابا اينكاره


Joined: 14 May 2006
Posts: 195
Location: TEHRAN

PostPosted: Sat Jun 03, 2006 12:50 pm    Post subject: Reply with quote

خیلی جالبه ، خیلی عالیه ولی حیف که علمش رو ندارم
Back to top
vahid_ve
دوست آشناي سايت


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 85

PostPosted: Sat Jul 29, 2006 4:49 am    Post subject: Reply with quote

unknown wrote:
خاموش شدن کامپیوتر چیز جالب و راحتی اما تو روشن شدنش شک دارم
چون باید اگه یادتون باشه فلیپ فلاپ s رو یک کنیم که این کار سخت افزاری از عهدهء vb خارج است.

خیلی خوبه همین طور پیش بریم


ببخشید!
چجوری از عهده ی vb خارج هستش؟
مگه میشه؟
آخر یک راهی باید باشه!
Crying or Very sad
من که C بلد نیستم Sad Crying or Very sad
Mad
Back to top
vahid_ve
دوست آشناي سايت


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 85

PostPosted: Sat Jul 29, 2006 4:52 am    Post subject: Reply with quote

چجوری میشه برنامه ای نوشت کهبتونه تنظیمات Bios را تغییر بده!
مثلا: First Boot Device رو برابر با CDROM قرار بده؟
Wink
Back to top
vahid
بي تو هرگز


Joined: 26 Nov 2004
Posts: 3067
Location: Tehran

PostPosted: Sat Aug 05, 2006 5:49 pm    Post subject: Reply with quote

يه عنوان جديد باز كن ...
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    ParsX.com Forum Index -> ويژوال بيسيك .NET All times are GMT + 3.5 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum